It is currently Sun Sep 23, 2018 10:34 am

All times are UTC

Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Idea: Sauna-Aika
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 10:28 am 

Okei, onhan tästä keskusteltu, että mitä ja mitä, mutta nyt kerron mitä minä olen ajatellut. Siis vasta ajatellut, toteutuksesta ei vielä tietoa.

Ensiksikin nimi: Mun mielestä se ei voi olla Sauna Age. Eli se pitäisi kääntää D'niksi. Jostain löysin joskus mitä huone on D'niksi, mutta mitään sanaa en löytänyt kuumalle tai lämpimälle. Eli jos joku haluu ottaa selvää, niin olkaa hyvä. Eli siis ehdotan Kuuma Huone D'niksi, jos eriäviä mielipiteitä ei tule.

Haaveena olisi jos Ajasta saisi pienen planeetan. Ajatuksissa on ollut, että sen ympäri voisi kävellä minuutissa kahdessa. Ja sitten kanssa tarvitaan vuodenajat, eli kunnon talvi. Eli lunta, oikein kunnolla. Ei nyt mitään kaksimetrisiä kinoksia mutta varmaankin tommonen puolenmetrin paksuinen hanki. Ja jos saadaan talvi, niin pitää olla myös avanto talviuimareita varten. Ja jos on avanto, niin sehän tarkoittaa että pitää olla järvi tai lampi. Ja jos paikasta saa tehtyä planeetan, niin itse sauna ja linkkauspiste ovat eripuolilla planeettaa. Siinä noin pääpiirteittäin ympäristö.

Sitten itse saunaan. Ilmeisesti tarvitsemme kaksi pukuhuonetta, ihan vain häveliäisyys syistä. Siis omansa miehille ja naisille. Ja kun on pukuhuoneet niin tarvitaan asusteita saunaan, mutta siitä myöhemmin. Pesuhuoneita ei olisi kahta vaan yksi. Ja asuisteissa "peseydyttäisiin". Itse löylyhuone olisi semmoinen, että kiuas olisi keskellä, jatkuvalämmitteinen ja lasiluukulla varustettu. Lasiluukku siitä syystä, että saisimme saunaan mukavan valaistusefektin. Tietysti jos vain onnistuu. Muuten löylyhuone olisi jotenkin D'ni-tyylinen. Samoin kuisti tai veranta. Ja siitä sitten polku ja mahdollisesti laituri järveen/avantoon.

Asusteita olisi kolmenlaisia, niin miehille kuin naisillekin. Eli yksi olisi tommoset 20-30-luvun uima-asut. Eli peittäisivät niin miehillä kuin naisilla koko torson. Naisilla tietenkin uima-asussa hameen muotoa lisäävä osa, ja olikohan se polvipituinen. Ja tietysti raitoja. Sitten nykyisenlaiset uima-asut, se että onko naisilla bikinit vai yksiosainen, siitä en osaa nyt sanoa. Ja kolmanneksi pyyhkeet. Miehillä lantiolla ja naisilla sitten hiukkasen isompi. Ja valitettavasti, oli asu mikä tahanas, näissä sitten käytäisiin niin pesulla, saunassa kuin uimassakin. Ja tietysti istuttaisiin terassilla.

Siis siinä tämänhetkiset pohdintani/suunnitelmani. Se tarvitaanko Ajalla nuotiota ja jääkaappia on vielä jäänyt taka-alalle.

Kommentteja?

Zap

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 1:11 pm 

Oliskos tää vaan sellanen oleskelu Aika, vai pitäskö siihen saada kunnon pulmapelejä?

Esim. avantoo ei saa auki yksistään, löylyä ei synny ennenku on käyty hakkaamassa halkoja, mutta milläs hakaat ku kirves on kadoksissa ja sen löytää vain jos on kerännyt sinne tänne viljellyt kävyt.
Kirveen teräkin on tylsä joten siitä vaan Sammolle teroittamaan sitä.

Ja taivaalle tietty revontulia!
Itse asiassa revontulet voiski olla uus Relto-sivu :D :D :D :D

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 1:37 pm 

Joo, loistavaa, hyviä ideoita.

Täytyy miettiä, mutta ehkä noita vois lisätä sitten kun itse Aika on muuten valmis. Ja tässähän on siis pohdintoja vasta. Mutta täytyy vielä sanoa, että hyviä ideoita, Ethan.

Ai niin, olin ajatellut sitä ihan oleskelu-Ajaksi, mutta jos jotain edes noin hyviä ajatuksia tulee pulmista, niin niitä voi pohtia.

Zap

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 2:31 pm 

Jos näit ideoita rupee kehitteleen ja jos niist tulee tarpeeks kiinnostavia ni tarttis kuitenki löytää kuka niit rupee toteuttaa. Ja tarttee sen kaiken olla kyll hyvin paljon Steam Punk-olonen ett sopis Uru universumiin.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 5:05 pm 

No minä ainakin, kunhan ne nyt esin julkaisee ton avoimen lähdekoodin. Itse asiassa olen aloittanutkin opiskelun jo. Vielä ei ole tehty mitään.

Kyllä muutkin saavat osallistua. Esim creuxilta käsittääkseni löytyy taitoja.

Zap

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 5:22 pm 
Obduction Backer

"Sauna" on lainasana miltei joka kielessä. Miksei voisi tuoda d'nin kieleen? Ja olisiko sauna itse tuontitavara, made in Finland? Jos made in D'ni, löylyhuone pitäisi olla viiskulmainen.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 5:34 pm 

Se että Aika olisi Sauna, se merkitsisi varmaankin sitten sitä, että suomenkieli olisi lainannut sen D'nin kielestä. Ja en oikein usko, että suomessa oli saunoja vielä 10 000 vuotta sitten, olihan vastikään jääkausi loppunut. Siis suurin piirtein. Luulen, että olisi parempi, että se on "Kuuma Huone" D'niksi tai jotain.

Mitä viiskulmaiseen löylyhuoneeseen tulee, niin ehdottomasti.

Zap

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 22, 2009 8:12 pm 

Mietin tota pulmapelitoimintaa: voiskos olla niin, että päämääränä oilisi löytää revontulet Relto-sivu. Se vois motivoida sellasetkin peljaajat mukaan, jotka ei välttämättä piittaa saunomisesta.

Sivun löytää vasta, kun on suorittanut kaikki Aikaan kuuluvat tehtävät:

1. Virta päälle (kiukaaseen tuli)
- löydä tylsä kirves
- teroita se Sammossa (Sampo käynnistyy vain viidellä (hyvä, Norffi!) kävyllä)
- hakkaa polttopuut (ne vois olla sitte potkittavia itse saunahuoneeseen)
- sytytä tuli säätelemällä oikea lämpöaste D'ni-numeraalisesta mittarista (vihje saunan vieraskirjan toiseks viimesellä sivulla)

2. Lämmitä saunahuone (vaatii tietyn ajan, jonka aikana pitää selvittää seuraava pulmapeli)
- saunan pitää olla oikean lämpöinen, niin että saunaaja sais kerättyy tarpeeks ruumiinlämpöa, jotta suoriutuisi avanto-pulmapelistä

3. Paikanna avanto
- löydä se ainoa kohta jäällä, jossa on railo, joka aukeaa sitten tarpeeks lämpimien jalkojen alla (täss pitäs olla nerokkaita suunnistusohjeita ja pelaajan tarttee tuoda paikalle jonkinlainen viiri, ett löytää paikan helposti, kun jalat on tarpeeks kuumat. Jos sinne ei ehdi ajoissa, ni tarttee toistaa saunassa lämmittely)

4. Lämmittele saunassa niin, että ruumiinlämpö on sellainen, joka tekee avannon railoon.

5. Juokse avantoon määrätyssä ajassa niin, että jää sulaa jalkojen alle ja sukellat järveen.

6. Vedenalainen sokkelo (Riven-tapainen)
- löydä oikea reitti, joka päätyy revontuli alueeseen Ajassa. Sieltä löydät suht koht helposti Relto-sivun
- muut vaihtoehtoset reitit vie Ajan muihin vuodenaikoihin, jotka on kauniita, mutta joissa ei ole mitään pulmapeliä

7. Kun olet saanut revontuli Relto-sivun voit linkkautua vapaasti mihin tahansa vuodenaikaan Ajalla -> seurustelu Aika

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 23, 2009 11:50 am 

Täytyy pohtia. Mutta ensimmäinen ongelma omiin ajatuksiini verrattuna on se, että en ollut suunnitellut "Sauna-Aikaa" mitenkään Ahnonayn tyyppiseksi, vaan enemmänkin Eder Delinin tyyppiseksi. Siis vaihtelut olisivat vain isommat kuin pelkkä hento lumipeite maan päällä.

Eli hiukan enemmän ajatuksiani "Sauna-Ajan" vuodenajoista. Ensiksikin vuosi olisi noin viikon mittainen. Ja vuodenajat muodostuisivat siitä, että pikkuplaneetta kiertää aurinkoaan hyvin elliptisellä radalla. Eli lumipeitettä ja avanto olisi noin 2-3 päivää "vuodessa", ehkä vähemmänkin.

Se siitä, sitten tuohon ideointiin.

Seitsemällä kävyllä, sillä olihan "matkavaatteitakin" seitsemän. Toi D'ni-numeroidea on hyvä samoin kuin vieraskirjakin. Ja tietysti Revontulet Relto-sivukin. Muita ideoita täytyy kypsytellä.

Zap

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Fri Apr 24, 2009 8:26 am 
Obduction Backer

:shock: Saunoiminen kyllä tulee kestämään melko kauan, kun puut ja kiukaan kivet on jalalla potkittava paikoilleen, samoin kuin Reltossa.

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Thu Jul 23, 2009 10:39 pm 

Non ni.

Nyt on saanut tehtyäkin vähän. Eli kaksi kuvaa noin suunnitelmista. Versio on varmaankin vasta 0.1.

Itse Aika suhtkoht kaukaa nähtynä:
Image

Saunarakennus suurinpiirtein:
Image

Zap

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 26, 2009 7:39 pm 
Obduction Backer

Ah, ryhdyit Blenderiin... Mulla on ollut melkein vuoden tauko, täytyy oppia uudelleen... :(

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Sun Jul 26, 2009 8:22 pm 

öö... eiks yleensa kaikki Ajat ole "kuplia" joiden sisalla kaikki tapahtuu? Sauna-aika näyttää poikkeavan tästä koska se on pallon pinnalla...

Profile  
Reply with quote  
 Post subject:
PostPosted: Mon Jul 27, 2009 8:59 am 

Mutta sekin voi olla kuplan sisällä. Ja kaikkihan tapahtuu pallon pinnalla tai pinnan alla, joka on vain isomman kuplan sisällä. Katsotaan mitä tästä kehittyy, mutta näillä mennään ainakin nyt eteenpäin.

Zap

Profile  
Reply with quote  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC